mandag 14. mars 2011

Trening i går 14/3.

Da ble det endelig trening.
Vind ca 2-3 m/s
Retning Øst - nordøst
Bølger krusninger , opp til 20cm.
Perfekt vær til å seile 2,4 med andre ord.
De som stilte på denne treningen var Ola - Inge og jeg.
Vi dro utpå ca 4 og var i havn kvart over 6. en fin økt hvor vi seilte på Kolvikhavet og til stakene ved Tyskholmsrumpa.
Trimmen begynner å sitte. Passe stramt forlik ikke for stramt, stramt uthal, ingen akterstag på kryss, bommen i senter slik at nedre lus flyr og øvre lus ligger bak meste tiden, for å få ut rukkene av seile ved masten brukte jeg nedhal og når det blåste litt mer så var jeg nødt å bruke Cunningham.
Dette ga meg fin fart mot de to andre og god høyde, så var det bare å treffe på vindskiftene å passe på at farten holdes. rundet som første på kryssen og holdt den plassen resten av økten.
På lensen brukte jeg litt tid på få tau etc inn i fingrene og kjørte endel jibber som satt bedre og bedre.
Passet på å ikke trekke bommen for langt bak på lensen men gikk for mere trykk og fart ved skjæring.
Minsket farten så jibbet jeg for å se om jeg fikk bedre fart igjen noe jeg følte jeg fikk.
Seil og riggsetting på lens:
Mast frem festes med tau akterstaget slakt . slakke uthal bom, Cunningham, nedhal bom, nedhalet på fokk for å få dypere seil, og vekten så langt frem jeg klarer.
Har kopiert løsningen Bjørnar har for ryggstøtt
e noe som fungerer supert både på kryss og lens.
Neste trening vi har flere båter sammen bør vi få en trener som kan kjøre starter for jeg føler at der burde vi sette inn støtet fremover.
Ola og Inge skal seile 2,4 idag også, men i dag prioriterer jeg å trene med mannskapet på CB 365 i dag Tur/hav båten må brukes også :-)

Tok noen bilder og her er de:

Inge i solen


Her er nærstudie av Inge i sin nye båt.

Ola i fint driv med Sulafjellet i bakgrunn
Hilsen

NOR 117


1 kommentar:

  1. Meget inspirerende og masse gode erfaringer du deler med oss Jan-Atle!
    :-)

    Hilsen

    Tom Lauritz

    SvarSlett