fredag 18. mars 2011

Ny treningsdag fredag 18/3

Ja været var flott vinden var super, så da bærer det på sjøen siden Ola i mail i dag tidelig utbasunerte at han skulle i alle fall trene i dag.
Vind: 5-6 i kastene
Bølger: krappe til å begynne med så lengre slik at det ble god fart.
Trim: egentlig som i går jobbet mye med akterstag
Mål for kvelden: starttrening.
Jeg ble første båt ut og fikk kjørt ett par starter før Inge var kommet ut til stakene, så kjørte vi flere starter, jeg så at jeg hadde bedre båtfart og høyde enn Inge men vi snakket under veis, og etter å ha trimmet om båten fikk Inge tilnærmet lik båtfart og høyde.
Etter hvert så kom Ola ut og vi seilte utover Hessafjorden og fikk masse vindskift bortimot bingo men Ola seilte bedre på skift og tok en ledelse ikke så mye men nok. Fart og høyde var rimelig lik men jeg sto nok litt høyere synes jeg og dermed gikk litt saktere.
I slike bølger og skiftene vindforhold så lønner det seg tydelig å falle 2-3 grader å gå på fart i stedet for høyde.
Lensen innover var morsom for det kom noen rosser som ga oss fin fart, her seilte vi i starten meget likt med jeg dro fra etter hvert for at jeg gikk på mer skjæring mener jeg.
Ola fikk også litt problemer etter en jibb som gjorde at farten falt.
Inge sleit mer med å slå på vindskift og havnet ett bra stykke bak inn mot stakene.
Jeg valgte som førstemann å seile inn til havn siden jeg begynte å fryse slik på hendene.
Alt i alt en flott økt med fine og varierte forhold.
Deilig å kjenne båten hvor den går etter at grov/fin trimmen er gjort.

God helg 2,4 seilere nå er det trening for tur/hav med vind erla som opptar resten av denne helgen men til neste uke om vinden er god så blir det 2,4 seiling.

Hilsen

NOR 117


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar