søndag 6. mars 2011

Trening fredag. 4/3

Etter å ha sett fine forhold på fjorden valgte jeg å ta en tur på sjøen. Forsøkte å få Ola med på laget men han hadde andre planer denne fredagen.
Var i havna halv 5 rigget og gikk utpå.
vind ca 5-7 m/s og med masse krappe bølger.
Trim av seil :
Storseil.
Dro hardt i cunningham, dro bra på uthal, skjøtet inn helt og ga ut ca 1 cm. lot det være på dette på hver kryss.
Fokk:
Strammet skjøte hardt ( nesten inn mot vantene ) ca 3-4 cm inn på dekket, dro hardt i fokk nedhal for å få en rund ingang slik at kraften i bølgene skulle være bra.
Det som viste seg på kryssen var at i bygene la båten seg kraftig ned, men det kontrollerte jeg med akterstag, noe jeg jobbet med hele tiden slik at vannet nesten ikke kom inn på dekket i alle fall ikke over stripen på dekk.
Merket stor forskjell på farten når jeg dro litt for mye i akterstaget,.
Det jeg valgte å trene på mest var slag og jibber, ingen av delene gikk som i fjor mykt og enkelt, nå var det rotete og spesielt lang tid på jibber.
Det må jobbes med dette på hver trening frem til det sitter. det er klart at plasseringen av tau betyr mye det blir litt leting hvor jeg har plassert de :-)
Sliter litt med å få strammet opp forstag siden det ikke er justerbart, her må det lages til noe utveksling for finjustering ser jeg. ser at når jeg ikke bruker akterstag å strammer det inn så sagger forstaget litt for mye.
Det som egentlig må fikses frem til neste trening er nytt tau på kikk, lage til feste og uthaling på forstag, samt lade opp og skifte ett batteri for el pumpen.

Hper å få trent en gang i neste uke men med 20 m/s som meldingene er så ser det dårlig ut.


4 kommentarer:

  1. Hei Jan Atle

    En grunn til at forstaget blir slakt kan være at masten din står for langt bak i bunn. Kan være lurt å flytte den et steg frem. Da vil masten automatisk falle litt lettere tilbake og stramme opp forstaget. Husk at i krappe bølger er det viktig med akselerasjon, da ville jeg nok twistet fokken litt mer slik at du ikke har for mye power i fokka, men kun det som trengs for å komme i gang igjen. Når det er flatere vann kan du ha akterliket nærmere vantene fordi da gjør det ikke så mye med mer power og du kan seile litt høyere og på den måten kvitte deg med ekstra power.
    Håper du skjønte hva jeg mente, godt at noen trener, på Østlandet er det fortsatt is....

    NOR 1

    SvarSlett
  2. Takker for tilbakemelding Bjørnar. slike tilbakemeldinger er gull verdt ikke bare for meg men hele miljøet.
    Siden du tenkte at masten skal lengre frem så vil båten bli mer loggerig og med min vekt som er over 100 gjøre dette enda verre. men det spørs hva som er verst av 2 onder.

    SvarSlett
  3. Det som er viktig er at du ikke endrer loggingen. Dvs at du har samme lengde på forstaget. Det eneste du gjør er at masten enklere logger maks uten at du må dra like mye i akterstag. Båter hvor hele flaten av masten ligger i mastefoten legger ofte et kronestykke i forkant eller akterkant for å få ønsket logging automatisk (kronestykket i akterkant gir mer sagg i forstaget) Husk at ikke avstanden på J målet endrer seg.
    Jeg bruker dette aktivt, med bevegelig mastefot kan jeg dra masten litt tilbakeog få litt mer sagg eventuelt dytte den helt frem for å stramme opp forstaget

    SvarSlett
  4. Takker for konstruktivt innspill Bjørnar.
    Dette er absolutt noe jeg kan prøve. Har ikke målt verken spenn i vant eller masten i år.
    Får sjekke om det har skjedd noe med J målet. så der er litt av vert å fikse og sjekke denne sesongen også.

    SvarSlett